De meeste sponsoren hoeven niet zo nodig op de voorgrond. Ze blijven liever anoniem. Dat geldt ook voor het Edwin Bouw Fonds. Een beetje in de lijn met de naamgever, grapt penningmeester Klaas Keijzer: ‘Het was een onopvallende man, die niet graag op de voorgrond trad. Maar wel met een duidelijke visie. Zijn vermogen mocht niet naar actiegroepen. Wel naar katten, kerken en kinderen.’ En zo werd het fonds de belangrijkste geldschieter voor NatuurWijs activiteiten met Amsterdamse kinderen uit aandachtwijken.
‘Stadskinderen weten amper waar de melk vandaan komt. En het schort tegenwoordig aan respect voor de natuur. Daarom spreekt het werk van NatuurWijs ons aan. Kleinschalig, met kinderen die als natuurbeschermer op pad gaan. Wij ondersteunen dat met een bescheiden bedrag. Ook dit jaar weer.’ De connectie werd gemaakt door bankier Van Lanschot, in de zoektocht naar een passend goed doel. Een gedegen projectplan en pitch gaven de doorslag. ‘En als sponsor wil je ook graag op de hoogte gehouden en betrokken worden. Zodat je een beeld hebt van wat er met je geld gebeurt. Niet dat ik met kinderen mee de natuur in hoef, hoor.’