Erwin Groenenberg is docent natuuronderwijs aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Hij ziet het liefst dat Pabo-studenten en leerlingen vaker naar buiten gaan. NatuurWijs helpt daarbij.
‘Het botst misschien met de structuur van het huidige basisonderwijs, maar ik ben ervan overtuigd dat ervaring net zo belangrijk is als kennis. Pak de werkelijkheid erbij, dàt doet kinderen verwonderen. Daarom werken we samen met NatuurWijs. Via veldwerkweken en het project ‘Natuur als leukste vak’. Learning outside the classroom prikkelt studenten om te kijken wat de omgeving te bieden heeft, hoe kinderen reageren, bewegen en ervaren. Het doet iets met de aanwezige energie. Bedenk even dat er kinderen zijn die nog nooit een kikker hebben gezien. Of natte voeten hebben gehaald. NatuurWijs laat studenten en leerlingen anders leren. Dat maakt het zo waardevol.’
NatuurWijs probeert vaste voet aan de grond te krijgen bij de 27 Pabo’s in Nederland. Dat vergt de nodige inspanning. Natuuronderwijs moet de concurrentie aangaan met cultuur, muziek, taal en rekenen. En de beschikbare vrije ruimte is beperkt.
Toch ziet Erwin Groenenberg wel mogelijkheden. ‘Natuuronderwijs verdient een vaste plek in het curriculum. Dat vraagt om maatwerk. Het moet passen in het curriculum, bij het lesontwerp, de structuur van de opleiding. Wat hebben studenten al gedaan, waar zit de toegevoegde waarde. Wij kozen ervoor om onze studenten zelf onderwijs te laten maken voor twee totaal verschillende groepen leerlingen. Dat was buitengewoon waardevol. De meerwaarde van de NatuurWijzers is evident. Ze brengen studenten op andere gedachten, andere inzichten. NatuurWijs kan zich verder verdiepen in het aanbod van Pabo’s en waar in het traject de samenwerking het best tot zijn recht kan komen. Als je Pabo-docenten echt wilt overtuigen, moet je studenten mee naar buiten nemen. Organiseer dat! Zo laat je ze zelf ervaren wat de kracht van NatuurWijs is.